Προς κ.κ. Χρίστο Χριστόπουλο, Χρήστο Μυλωνά,
Δικηγόρους Αθηνών, Εκπρόσωπους
ποδοσφαιρικής ομάδας του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών "ΣΟΛΩΝ"
Γ Ν Ω Μ Ο Δ Ο Τ Ι Κ
Ο Σ Η Μ Ε Ι Ω Μ Α
ΤΟΥ
ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ ΔΙΕΘΝΟΥΣ
ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ
ΑΘΛΗΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
( ΙΔΕΑΔ)
ΑΘΗΝΑ, ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2019
Α. Το ερώτημα
Οι δικηγόροι-μέλη
του ΔΣΑ κ.κ. Χ.Χριστόπουλος και Χ. Μυλωνάς, ως εκπρόσωποι της ποδοσφαιρικής
ομάδας δικηγόρων-μελών του ΔΣΑ με την
επωνυμία «ΣΟΛΩΝ», στο πλαίσιο διεξαγόμενης ήδη προκαταρκτικής
εξέτασης από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Κοζάνης προς διερεύνηση τέλεσης
αξιόποινων πράξεων του άρθρου 41 ΣΤ παρ.1 εδ.β και παρ.2 εδ α,β του Ν 2725/99
σε συνδυασμό με τα άρθρα 308 παρ.1α, 333 και 361 παρ.1 ΠΚ, οι οποίες
σύμφωνα με την σχετική εισαγγελική παραγγελία φέρονται τελεσθείσες με συμμετοχή
ποδοσφαιριστών της ως άνω ποδοσφαιρικής ομάδας κατά την τελική φάση των αγώνων
του 34ου Πανελληνίου Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου Δικηγορικών
Συλλόγων της περσινής αγωνιστικής περιόδου (2017-2018), που διεξήχθη στην
Κοζάνη και ειδικότερα στον τελικό της 15ης Ιουλίου 2018, μετά
τον αγώνα και εντός του αγωνιστικού χώρου, απηύθυναν προς το Ινστιτούτο
Διεθνούς & Ελληνικού Αθλητικού Δικαίου το παρακάτω ερώτημα:
Θέτουμε υπό την κρίση σας και σας
παρακαλούμε να γνωμοδοτήσετε επί του ακόλουθου νομικού ζητήματος, με δεδομένη
την εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία σας επί των ρυθμίσεων και του πεδίου
εφαρμογής του Ν 2725/99, δεδομένης της επί σειρά ετών συμμετοχή σας σε όλες τις
νομοπαρασκευαστικές επιτροπές που συστήθηκαν για την θέσπιση και τροποποίηση
διατάξεων του:
Είμαστε ομάδα ποδοσφαίρου δικηγόρων και
ασκούμενων δικηγόρων - μελών του ΔΣΑ με την επωνυμία «ΣΟΛΩΝ».
Κάθε χρόνο διοργανώνεται από εκάστοτε
διαφορετικό Δικηγορικό Σύλλογο της χώρας το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου
Δικηγορικών Συλλόγων και διεξάγεται η τελική φάση αυτού στην αντίστοιχη πόλη
του Συλλόγου που αναλαμβάνει την διοργάνωση.
Στο πρωτάθλημα αυτό συμμετέχουν
δικηγόροι, ασκούμενοι δικηγόροι, δικαστές και εισαγγελείς, καθώς και άτομα του
χώρου της δικαιοσύνης, όπως δικαστικοί επιμελητές, συμβολαιογράφοι,
στρατοδίκες, υπάλληλοι Δικηγορικών Συλλόγων, δικαστικοί υπάλληλοι κλπ. και
κάποιοι δημόσιοι υπάλληλοι σε ομάδες Δικηγορικών Συλλόγων της επαρχίας.
Στην τελική φάση των αγώνων του 34ου Πανελληνίου
Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου Δικηγορικών Συλλόγων της περσινής αγωνιστικής
περιόδου (2017-2018), που διεξήχθη στην Κοζάνη και συγκεκριμένα στον τελικό της
15ης Ιουλίου 2018, μετά τον αγώνα και εντός του αγωνιστικού
χώρου έλαβαν χώρα γεγονότα στα οποία φέρονται να συμμετείχαν ποδοσφαιριστές της
ομάδας μας, για τα οποία διεξάγεται ήδη προκαταρκτική εξέταση από την
Εισαγγελία Πρωτοδικών Κοζάνης προς διερεύνηση τέλεσης αξιόποινων πράξεων του
άρθρου 41 ΣΤ παρ.1 εδ.β και παρ.2 εδ α,β του Ν 2725/99 σε συνδυασμό με τα άρθρα
308 παρ.1α, 333 και 361 παρ.1 ΠΚ σύμφωνα με την σχετική εισαγγελική
παραγγελία.
Υπό τα ανωτέρω αυτά δεδομένα παρακαλούμε
να γνωμοδοτήσετε στο συγκεκριμένο νομικό ζήτημα, ήτοι: ποιο είναι το πεδίο
εφαρμογής των ποινικών διατάξεων του Ν 2725/99 και συγκεκριμένα ποια πρόσωπα,
ποιες αθλητικές εκδηλώσεις και ποιες πράξεις αφορά το άρθρο 41 ΣΤ του Ν
2725/99.
Με εκτίμηση
Α. Οι κρίσιμες διατάξεις
Κρίσιμες για την απάντηση του ερωτήματος διατάξεις είναι αυτές του άρθρου
41ΣΤ Ν. 2725/1999, οι οποίες θα πρέπει να ερμηνευθούν και σε συνάφεια με το όλο
πλέγμα των σχετικών διατάξεων περί καταπολέμησης της βίας στα γήπεδα, όπως
αυτές περιλαμβάνονται στα άρθρα 41 και επόμενα του Ν. 2725/1999. Ειδικότερα
πρέπει εν προκειμένω να ληφθούν υπόψη:
1.
Αρθρο41 Ν.2725/1999,όπως αντικαταστάθηκε
με το άρθρο 1 Ν.3057/2002
Άρθρο 41
Αντιμετώπιση της βίας με αφορμή
αθλητικές εκδηλώσεις
(Αντικαταστάθηκε με το άρθρο 1 Ν. 3057/2002)
1. Κάθε πρόσωπο που παρευρίσκεται ή
συμμετέχει με οποιαδήποτε ιδιότητα και με οποιονδήποτε τρόπο στην εν γένει αγωνιστική δραστηριότητα των αθλητικών
σωματείων, των τμημάτων αμειβόμενων αθλητών (Τ.Α.Α.) και των αθλητικών ανωνύμων
εταιρειών (Α.Α.Ε.) πριν, στη διάρκεια και μετά τη λήξη των αθλητικών
συναντήσεων, οφείλει να τηρεί τους νόμους, τους κανονισμούς και τους κανόνες
του φίλαθλου πνεύματος.
2. Τα πρόσωπα της παραγράφου 1 του
παρόντος οφείλουν να συμβάλλουν στη διασφάλιση συνθηκών ομαλής διεξαγωγής των
αθλητικών συναντήσεων, στο μέτρο και στον βαθμό των αρμοδιοτήτων τους.
Απαγορεύεται οποιαδήποτε δημόσια δήλωση ή άλλη ενέργεια αθλητών, προπονητών,
μελών διοικήσεων αθλητικών σωματείων, ενώσεων, ομοσπονδιών, Τ.Α.Α. ή Α.Α.Ε. ή
διαιτητών που μπορεί να διαταράξει την ομαλή διεξαγωγή αθλητικής συνάντησης ή
να πυροδοτήσει την ένταση και την αντιπαράθεση μεταξύ φιλάθλων.
3. Η με οποιονδήποτε υπαίτιο τρόπο συμμετοχή σε
πράξεις που δυσφημούν τον αθλητισμό, συνιστά ιδιαίτερα επιβαρυντική περίσταση
που συνεκτιμάται από τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα, όπως ορίζεται από τις
οικείες καταστατικές διατάξεις ή τις διατάξεις των οικείων κανονισμών ή από
άλλες διατάξεις.(….)
2. Αρθρο
41ΣΤ Ν. 2725/1999, όπως προστέθηκε με το άρθρο 7 Ν. 3057/2002
Άρθρο 41ΣΤ
Αδικήματα
βίας με αφορμή αθλητικές εκδηλώσεις
(Προστέθηκε
με το άρθρο 7 Ν. 3057/2002)
1. Mε φυλάκιση μέχρι δύο έτη και
χρηματική ποινή, εκτός εάν η πράξη τιμωρείται βαρύτερα σύμφωνα με άλλη διάταξη,
τιμωρείται όποιος εκ προθέσεως μέσα σε αθλητικές εγκαταστάσεις ή στον αμέσως
περιβάλλοντα χώρο τους ή στις βοηθητικές εγκαταστάσεις ή στους χώρους
προσέλευσης και στάθμευσης, κατά τη διάρκεια αθλητικής εκδήλωσης:
α) ρίχνει προς τον αγωνιστικό χώρο ή εναντίον άλλου
οποιοδήποτε αντικείμενο, που μπορεί να προκαλέσει έστω και ελαφρά σωματική
βλάβη,
β)
βιαιοπραγεί κατά άλλου, ανεξάρτητα εάν από τη βιαιοπραγία επήλθε σωματική
βλάβη, ή εκτοξεύει απειλές κατά προσώπου, το
οποίο σύμφωνα με τους κανονισμούς της οικείας αθλητικής ομοσπονδίας αναγράφεται
στο φύλλο αγώνα,
γ) κατέχει ή χρησιμοποιεί αντικείμενα που μπορούν
να προκαλέσουν σωματικές βλάβες,
δ) κατέχει ή χρησιμοποιεί βεγγαλικά, καπνογόνα,
κροτίδες και γενικά εύφλεκτες ύλες.
2. Mε φυλάκιση μέχρι ενός έτους και
χρηματική ποινή, εκτός εάν η πράξη τιμωρείται βαρύτερα σύμφωνα με άλλη διάταξη,
τιμωρείται όποιος:
α) χωρίς δικαίωμα από το νόμο ή τους κανονισμούς
της οικείας αθλητικής ομοσπονδίας ή υπερβαίνοντας το δικαίωμά του αυτό, εισέρχεται
με σκοπό τη διατάραξη της ομαλής διεξαγωγής του αγώνα ή την πρόκληση
επεισοδίων, λόγω του αποτελέσματός του, κατά τη διάρκεια αθλητικής συνάντησης ή
αμέσως πριν από την έναρξη ή αμέσως μετά τη λήξη της, στον αγωνιστικό χώρο ή
στο χώρο των αποδυτηρίων των αθλητών και των διαιτητών ή στους διαδρόμους που
συνδέουν τους ανωτέρω χώρους,
β) τελεί κάποια από τις πράξεις της προηγούμενης
παραγράφου με αφορμή μία αθλητική εκδήλωση πριν από την έναρξη ή μετά τη λήξη
της ή μακριά από το χώρο που προορίζεται για την εκδήλωση αυτή,
γ)απευθύνει ατομικά ή ως μέλος ομάδας σε τρίτους
εκφράσεις που προσβάλλουν την εθνική ταύτοτητα των προσώπων αυτών ή είναι
ρατσιστικού περιεχομένου ή προσβάλλει τον εθνικό ύμνο, τα ολυμπιακά σύμβολα ή
τους ολυμπιακούς αγώνες.
(…..)
3. Αρθρο
41Ζ Ν.2725/1999, όπως προστέθηκε με το άρθρο 8 Ν.3057/2002
Άρθρο 41Ζ
Πειθαρχικές και άλλες κυρώσεις
(Προστέθηκε με το άρθρο 8 Ν. 3057/2002)
1. Στους
κανονισμούς που καταρτίζονται και εγκρίνονται κατά το άρθρο 27 του παρόντος,
κάθε αθλητική ομοσπονδία ορίζει, μεταξύ άλλων, τις κυρώσεις για τους παραβάτες
των διατάξεων των άρθρων 41 έως 41ΣΤ του παρόντος νόμου και των
κανονιστικών πράξεων που εκδόθηκαν σε εκτέλεσή τους. Οι κανονισμοί αυτοί
οφείλουν να προβλέπουν κατ' ελάχιστον όσα ορίζονται στις παραγράφους 2 έως 9
του παρόντος άρθρου.
2. Εάν
σύνδεσμος φιλάθλων παραβεί τις διατάξεις των άρθρων 41 έως 41ΣΤ του παρόντος
νόμου και των κανονιστικών πράξεων που εκδόθηκαν σε εκτέλεσή τους, με απόφαση
του αρμόδιου πειθαρχικού οργάνου απαγορεύεται
στο οικείο αθλητικό σωματείο, Τ.Α.Α. ή Α.Α.Ε. να προμηθεύει με εισιτήρια
τον υπαίτιο σύνδεσμο φιλάθλων για χρονικό διάστημα τριών μηνών έως δύο ετών. Η
υποκίνηση, η ενθάρρυνση, η ανοχή ή η διευκόλυνση από αθλητικό σωματείο, Α.Α.Ε., Τ.Α.Α. ή από πρόσωπα της παραγράφου 3
περιπτώσεις α΄ και β΄ του παρόντος άρθρου, αυτών των παραβάσεων του
συνδέσμου φιλάθλων ή μεμονωμένων φιλάθλων συνιστά λόγο επιβολής των κυρώσεων
της επόμενης παραγράφου και μάλιστα ιδιαίτερα επιβαρυντική περίσταση.
3. Για
τις παραβάσεις των διατάξεων των άρθρων 41 έως 41ΣΤ του παρόντος νόμου
επιβάλλεται:
α) Στους
αθλητές και προπονητές, η απαγόρευση συμμετοχής στις επίσημες αθλητικές
συναντήσεις της ομάδας τους για τουλάχιστον δύο αγώνες και πρόστιμο
10.000 ευρώ τουλάχιστον σε προπονητές ομάδων Α.Α.Ε. ή Τ.Α.Α. και επαγγελματίες
αθλητές και 3.000 ευρώ σε προπονητές ερασιτεχνικών σωματείων και ερασιτέχνες
αθλητές, σε δε περίπτωση υποτροπής οι ποινές διπλασιάζονται.
β) Στα
μέλη της διοίκησης, τους εκπροσώπους και όσους συνδέονται με το αθλητικό
σωματείο, Α.Α.Ε. ή Τ.Α.Α. με επαγγελματική σχέση, η απαγόρευση εισόδου στην
αθλητική εγκατάσταση κατά τη διάρκεια επίσημης αθλητικής συνάντησης και η
έκπτωση από το αθλητικό αξίωμα ή ιδιότητά τους για χρονικό διάστημα
τουλάχιστον έξι μηνών και πρόστιμο
τουλάχιστον 20.000 ευρώ. Οι παραπάνω
ποινές εκτίονται μόνο κατά τη διάρκεια της αγωνιστικής περιόδου. Σε περίπτωση
υποτροπής το πρόστιμο διπλασιάζεται, οι δε παραβάτες δεν μπορούν να οριστούν,
εκλεγούν ή να συμμετέχουν με οποιαδήποτε σχέση ή ιδιότητα σε οποιονδήποτε
αθλητικό φορέα, σωματείο Α.Α.Ε. ή Τ.Α.Α. για διάστημα τουλάχιστον δύο ετών.
γ) Σε
αθλητικό σωματείο, Α.Α.Ε. ή Τ.Α.Α. η διεξαγωγή αγώνα χωρίς θεατές (κεκλεισμένων
των θυρών) μιας ή περισσοτέρων αγωνιστικών συναντήσεων με γηπεδούχο το υπαίτιο
αθλητικό σωματείο, Α.Α.Ε. ή Τ.Α.Α. και πρόστιμο για τα αθλητικά σωματεία
τουλάχιστον τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ, για τις Α.Α.Ε. ή Τ.Α.Α. τουλάχιστον δεκαπέντε χιλιάδες (15.000) ευρώ, και ειδικά
για τις Π.Α.Ε. που αγωνίζονται στην Α’ Εθνική Κατηγορία Ποδοσφαίρου καθώς και
τις Κ.Α.Ε. που αγωνίζονται στην Α1 Κατηγορία Καλαθοσφαίρισης τουλάχιστον
πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ.
Ειδικά
για την περίπτωση δημιουργίας επεισοδίων από φιλάθλους αθλητικού σωματείου Α.Α.Ε. ή Τ.Α.Α., επιβάλλεται η ποινή της
διεξαγωγής αγώνα χωρίς θεατές (κεκλεισμένων των θυρών) για μια ή περισσότερες
αγωνιστικές συναντήσεις με γηπεδούχο το υπαίτιο αθλητικό σωματείο, Α.Α.Ε. ή
Τ.Α.Α. και πρόστιμο ως εξής (….)
Β. Αιτιολογική έκθεση του ν. 2725/1999
(……) Το θλιβερό φαινόμενο της βίας στους
αγωνιστικούς χώρους πρέπει να καταπολεμηθεί με κάθε νόμιμο και πρόσφορο μέσο.
Το παρόν σχέδιο νόμου θεσμοθετεί με πληρότητα και ακρίβεια το πλαίσιο μέσα στο οποίο
θα κινηθεί η Πολιτεία προς την κατεύθυνση αυτή. Το κανονιστικό πλαίσιο που θα
ρυθμίσει όλα τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την καταπολέμηση του φαινομένου
της βίας, θα θεσπιστεί με πρωτοβουλία του αρμόδιου για τον αθλητισμό Υπουργού
και του Υπουργού Δημόσιας Τάξης. Η ίδρυση της διαρκούς επιτροπής για την
αντιμετώπιση της βίας (Δ.Ε.Α.Β.), καθώς και η σύνδεση της Ελλάδας με την
αρμόδια υπηρεσία του Συμβουλίου της Ευρώπης, υπόσχονται την επιτυχή
αντιμετώπιση του φαινομένου. Είναι
γνωστό ότι το φαινόμενο της βίας, που έχει εισβάλει στον αθλητισμό εκπορεύεται
κατά κύριο και πρωταρχικό λόγο από
τα μέλη των υπαρχόντων συνδέσμων φιλάθλων αθλητικών σωματείων ή ανωνύμων
αθλητικών εταιρειών. Για πρώτη φορά η Πολιτεία προβαίνει σε ρυθμίσεις, οι
οποίες αφενός μεν καθορίζουν αυστηρές προϋποθέσεις απόκτησης της ιδιότητας
μέλους των συνδέσμων αυτών με σκοπό τον αποκλεισμό ατόμων με προφανή
αντικοινωνική συμπεριφορά και αφετέρου την πλήρη και συστηματική καταγραφή κάθε
συνδέσμου και όλων των μελών αυτών με απώτερο στόχο την πρόληψη του φαινομένου
της βίας.(….)
Γ. Αιτιολογική
έκθεση του ν. 3057/2002
Η
βία στα αθλητικά γήπεδα είναι ένα ιδιαίτερα οξύ και σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα
που απασχολεί τις αθλητικές και πολιτικές αρχές όλων των χωρών, ιδιαίτερα των
ευρωπαϊκών. Δυστυχώς το ζήτημα δεν δείχνει να είναι σε ύφεση, απαιτεί δε άμεση
και δραστική αντιμετώπιση, τόσο στις αιτίες του όσο και στις εκδηλώσεις του. Ιδιαίτερα
το πρόβλημα υπάρχει στα ομαδικά αθλήματα
όπου μετέχουν αθλητικές ανώνυμες εταιρείες, αφ’ ενός, γιατί αυτά είναι τα
ανώτατα πρωταθλήματα του αθλήματος κι αφ’ ετέρου γιατί αυτά συγκεντρώνουν τα
φώτα της δημοσιότητας, πολλές φορές με κακώς εννοούμενο τρόπο.
Η
«βία με αφορμή αθλητικές εκδηλώσεις» μπορεί να θεωρηθεί ότι συγκεντρώνει τόσο
τη «βία των οπαδών» όσο και τη «βία των αθλητικών παραγόντων». Είναι
αυτονόητο ότι κανένα είδος από τα ανωτέρω δεν μπορεί να μείνει εκτός
ενδιαφέροντος και ρυθμιστικής παρέμβασης της Πολιτείας. Με τις προτεινόμενες
ρυθμίσεις ολοκληρώνεται ή βελτιώνεται κατά περίπτωση το θεσμικό πλαίσιο για την
αντιμετώπιση της βίας με αφορμή αθλητικές εκδηλώσεις. Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται
στην αποσαφήνιση του νομικού πλαισίου ύπαρξης και λειτουργίας των συνδέσμων φιλάθλων, στην αναδιατύπωση
και επίταση της (πειθαρχικής και αστικής) ευθύνης
των αθλητικών φορέων κι ιδίως των αθλητικών ανωνύμων εταιρειών (Α.Α.Ε.),
στην τροποποίηση του τρόπου διάθεσης των εισιτηρίων των αγώνων και στην
εγκατάσταση ηλεκτρονικών συστημάτων εποπτείας των αθλητικών χώρων. Επίσης
αναδιατυπώνονται τα σχετικά ποινικά αδικήματα και θεσμοθετείται το ελάχιστο
πειθαρχικό καθεστώς που η έννομη τάξη απαιτεί να εφαρμόζουν οι αθλητικοί φορείς
στις εσωτερικές διαδικασίες τους
Δ. Τα πραγματικά περιστατικά
Από
την παράθεση του ιστορικού της υποθέσεως προκύπτουν επιγραμματικά τα εξής:
1.
Τόσο η ενδιαφερόμενη ομάδα ‘ΣΟΛΩΝ’ όσο
και οι λοιπές ομάδες δικηγόρων που λαμβάνουν μέρος στα «δικηγορικά
πρωταθλήματα» δεν αποτελούν αθλητικά σωματεία κατά την έννοια του νόμου
2725/1999, αφού ούτε έχουν δημιουργηθεί ως τέτοια κατά την έννοια του Αστικού
Κώδικα, ούτε διαθέτουν την απαιτούμενη προς τούτο ειδική αθλητική αναγνώριση
του άρθρου 8 Ν. 2725/1999. Σύμφωνα δε με την παράγραφο 5 του ανωτέρω άρθρου,
«όπου εφεξής στον παρόντα νόμο αναφέρεται αθλητικό σωματείο, νοείται το σωματείο
που έχει την κατά το παρόν ειδική αθλητική αναγνώριση». Το αυτό ισχύει τόσο για
τον δικηγορικό σύλλογο που έχει την ευθύνη διοργάνωσης της τελικής φάσης των
αγώνων, όσο και για την ετήσια συνδιάσκεψη των δικηγορικών συλλόγων που
αποφασίζει κάθε χρόνο για τον χρόνο, τόπο και όρους διεξαγωγής του «δικηγορικού
πρωταθλήματος», η οποία αποτελεί μια ad
hoc συνιστώμενη για τον σκοπό αυτό επιτροπή, και φυσικά ουδόλως μπορεί να
χαρακτηριστεί ως αθλητική ομοσπονδία ή αθλητική ένωση κατά την έννοια των
σχετικών διατάξεων του νόμου ( άρθρα 10 επ. και 19 επ. Ν. 2725/1999).
2.
Τα αναφερόμενα στο τεθέν ερώτημα
πραγματικά περιστατικά, ανεξαρτήτως του βαθμού και της βασιμότητας του ποινικού
τους χαρακτηρισμού, αποτελούν γεγονότα που συνέβησαν στο πλαίσιο της παραπάνω αναλυθείσας
αθλητικής οργανωτικής δομής, η οποία σαφώς δεν εντάσσεται στις γνωστές και
αναγνωριζόμενες από τον αθλητικό νόμο δομές αθλητικής δραστηριότητας.
Ε. Νομικός χαρακτηρισμός - Συμπέρασμα
Από την ανωτέρω παράθεση των κρίσιμων
για την απάντηση του ερωτήματος διατάξεων του νόμου, καθώς και την παράθεση των
αντίστοιχων αποσπασμάτων των αιτιολογικών τους εκθέσεων, τα κρίσιμα εδάφια των
οποίων σημειώνονται ανωτέρω με έντονη γραφή, προκύπτει με σαφήνεια ότι οι
ποινικές, πειθαρχικές διοικητικές και λοιπές διατάξεις του νόμου 2725/1999,
όπως αυτός σήμερα ισχύει, αφορούν
πράξεις βίας σε αγωνιστικούς χώρους ή και εκτός αυτών, οι οποίες προκαλούνται
στο πλαίσιο των αγωνιστικών εκδηλώσεων
των αναγνωριζομένων από τον νόμο αυτό διοργανωτριών αρχών, ήτοι αθλητικών
ενώσεων και ομοσπονδιών, με την
συμμετοχή σε αυτές των αντίστοιχα αναγνωριζομένων από τον νόμο πρωτοβάθμιων
αθλητικών οργανώσεων, οι οποίες αναφέρονται στο νόμο περιοριστικά ως αθλητικά
σωματεία, Τμήματα Αμειβομένων Αθλητών και Αθλητικές Ανώνυμες Εταιρίες.
Επειδή στην τεθείσα υπόψη μας
περίπτωση ούτε η διοργανώτρια του αθλητικού γεγονότος αρχή ούτε και η
συμμετέχουσες σε αυτό ομάδες αποτελούν αθλητικές οργανώσεις που καταλαμβάνει η αθλητική νομοθεσία, και
επειδή οι παρατεθείσες στην αρχή του παρόντος σημειώματος ποινικές διατάξεις,
τόσο εκ του γράμματος όσο και εκ της ratio αυτών, ρητά αναφέρονται μόνο σε παραβατικές
συμπεριφορές φυσικών ή νομικών προσώπων στο πλαίσιο δραστηριοποίησης των
προβλεπόμενων από τον αθλητικό νόμο αθλητικών οργανώσεων, καταλήγουμε αβίαστα
στο συμπέρασμα, ότι οποιαδήποτε
παραβατική και αξιόποινη συμπεριφορά στο πλαίσιο της διοργάνωσης των ετήσιων
«δικηγορικών πρωταθλημάτων» μπορεί να αξιολογηθεί ποινικά μόνο βάσει των
γενικών διατάξεων της ποινικής νομοθεσίας και σε καμία περίπτωση βάσει των
ειδικών ποινικών διατάξεων του Ν. 2725/1999.
Η ανωτέρω γνωμοδότηση
συντάχθηκε, βεβαιώθηκε και έγινε ομοφώνως αποδεκτή, κατόπιν εισηγήσεως του
Προέδρου του ΙΔΕΑΔ, κατά την συνεδρίαση του Διοικητικού του Συμβουλίου της
Παρασκευής 22 Φεβρουαρίου 2019.
Αθήνα, 22-2-2018
Ο Πρόεδρος του ΙΔΕΑΔ
Δρ. Ανδρέας Μαλάτος